Verborgen vrucht

Als aangeschoten wild ligt ze voor hem. De sneeuw onder haar hoofd is rood gekleurd. Hij buigt zich voorover en kust haar mond. De lippen van de dood voelen stervenskoud aan.

Max Noordhoff is misdaadverslaggever bij een landelijk ochtendblad. Als zijn huwelijk met Daphne, een gedreven en succesvol advocate, strandt in sleur en ontrouw, stort hij zich vol overgave in het vrijgezellenleven. Het geluk lijkt Max weer toe te lachen als hij de twintig jaar jongere stewardess Anna Elzinga ontmoet. Ondanks het grote leeftijdsverschil worden ze smoorverliefd.
Na vijf fantastische jaren met Anna is Max klaar om nog één keer de gok te wagen, maar uitgerekend op de avond dat hij haar ten huwelijk wil vragen, slaat het noodlot toe en verandert zijn wereld in een hel. Max is vastbesloten om het mysterie dat hem zijn geluk heeft ontnomen te ontrafelen. Tijdens zijn zoektocht naar antwoorden ontdekt hij het ene na het andere verstikkende geheim uit het verleden van zijn naasten. Hij raakt verstrikt in een web van leugens, verlegt zijn grenzen en neemt langzaam afscheid van zijn normen en waarden. Balancerend op de rand van de afgrond leert hij de zelfkant van zijn bestaan kennen. Maar juist aan de rand van de afgrond bloeien de mooiste bloemen. Of toch niet?

Specificaties

Verborgen vrucht
> Auteur: Jeroen Guliker
> Paperback:  € 19,95   > bestellen
> E-book:         € 7,99     > bestellen
> Genre: Literaire Thriller
> Taal: Nederlands
> Aantal pagina’s: 320

Paperback:
> Uitgever: Credo Uitgevers
> ISBN: 9789081761307
> Afmeting: 220x220x140 mm
> Druk: Vierde druk (2015)
> Jaar van eerste uitgave: 2011

E-book:
> Uitgever: De Crime Compagnie
> ISBN: 9789461092809
> Jaar van uitgave: 2017

Leesfragment

Hoofdstuk 1    |    >   ‘Misschien is het beter om onze date te verzetten.’
‘Onze wát? Ik weet niet wat jij je allemaal in je zieke hoofd haalt, maar je hebt het waarschijnlijk over onze zakelijke afspraak.’
‘Noem het zoals je wilt, het lijkt me in ieder geval buitengewoon onverstandig om vanmiddag naar Haarlem te rijden.’
‘Ongelooflijk dat uitgerekend jíj durft te beginnen over wat wel of niet verstandig is. Deze waanzin eindigt vandaag, hoor je? Ik heb me in honderd bochten moeten wringen om alles te regelen, dus het is nu of nooit. Weer of geen weer, je zorgt maar dat je op tijd bent.’
‘Doe niet zo belachelijk. Het schijnt echt bar en boos te worden, die rit wordt een hel. De halve Randstad staat vast en…’
‘… en wat? Het is halfelf, dan vertrek je maar op tijd. Dit was jouw idee, weet je nog? Vijf uur, Hotel Haarlem Zuid.’
‘Ik denk toch echt dat… Hallo? Hallo? Bitch!
Met een verbolgen gezicht smijt hij de telefoon op het bureau. Haar aanmatigende toon bevalt hem niet. Tegenspraak in de gebiedende wijs is een verworvenheid die alleen hém toekomt, net als het laatste woord, dus waar haalt ze de gore moed vandaan om zomaar op te hangen?
Het was een slecht gesprek. Het slechtste tot nu toe. Hij leunt achterover, rekt zich uit en wordt overvallen door een felle steek in zijn onderrug. Als hij langzaam opstaat ondersteunen zijn handen de zwakste schakel van zijn lichaam. Door met zijn duimen voorzichtig over zijn spieren te draaien probeert hij het ergste leed weg te masseren. Het is verspilde moeite, net als alle fysiotherapie van de afgelopen maanden.
Op dezelfde minachtende toon als zo-even schieten haar bevelen door zijn hoofd. Welk deel van het spel zou ze niet begrijpen? Het is toch duidelijk wie hier de troeven in handen heeft? De volle overgave waarmee ze een handvol waardeloze kaarten probeert uit te spelen, verraadt in ieder geval dat het haar aan lef niet ontbreekt.
Met holle ogen bekijkt hij de stille getuigen van een lange nacht overwerken. De kamer ligt bezaaid met mappen en de chaos op het bureau vertoont een treffende gelijkenis met die in zijn hoofd. Op een…    > lees verder (.pdf)

Boektrailer

Compleet, overzichtelijk en spannend

Max Noordhoff, een misdaad-verslaggever bij een krant, ontmoet na de scheiding van zijn vrouw Daphne, de jonge en bloedmooie Anna. Na vijf intens gelukkige jaren met haar besluit hij Anna ten huwelijk te vragen. Maar dan komt Anna’s nachtmerrie uit. De misdaadverslaggever gaat zelf op zoek naar antwoorden en komt in een een web van vraagtekens terecht. Hoe goed kent hij zijn ex en toekomstige vrouw nou eigenlijk?
Waar normaal de achterflaptekst van een boek verhelderend behoort te werken, wekt het bij Verborgen Vrucht alleen maar vragen op. Gelukkig is het zeer de moeite waard om daar over heen te stappen. En na het lezen van Verborgen Vrucht vallen alle puzzelstukjes in elkaar.
Prettig om weer eens een thriller te lezen waar het verhaal voornamelijk uit het oogpunt van één persoon wordt verteld, in plaats van allerlei ingewikkelde verhaallijnen van verschillende personages. Het moderne en directe taalgebruik werkt verfrissend. Verborgen Vrucht is een complete, overzichtelijke en spannende thriller met zeer onverwachte wendingen.
> Linda OudendijkMetro, december 2011, waardering 5 sterren (5/5)

Gulikers tone of voice werkt aanstekelijk

In de proloog, die minstens net zo mysterieus is als het verhaal ‘achter’ Verborgen vrucht, zijn we getuige van de brute moord op een jonge vrouw. Hoewel getuige … net als de vermoedelijke dader hebben ook wij werkelijk geen idee wat zich heeft afgespeeld in een hotelkamer bij Van der Valk in Haarlem-Zuid. En dat blijft een hele lange tijd zo … De proloog blijft je gedurende het hele verhaal als een kwade droom bij.
In Verborgen vrucht komt Telegraaf-misdaadverslaggever Max Noordhoff (43) erachter dat zijn huwelijk met topadvocate Daphne berust op jarenlange leugens, waarin ook crimineel Bruno Polderman een rol speelt. Daphne laat Max met hun twee puberende kinderen achter in hun kapitale woonboerderij en komt zelf enkele boerderijen verder terecht in, jawel, het huis van Polderman.Terwijl Max zijn leven weer op de rails probeert te krijgen en er een lustig vrijgezellenbestaan op nahoudt, komt hij in contact met het ex-liefje van Polderman, de twintig jaar jongere Anna. Het is liefde op het eerste gezicht en Anna betrekt al snel de boerderij van de Noordhoffjes. Max leeft vijf jaar in een hemel van geluk, totdat een vreselijke gebeurtenis aan al het mooie en goede een einde maakt. Helaas, ook zijn nieuwe leven lijkt gebouwd te zijn op leugens.
Jeroen Guliker heeft het goed gedaan, hoewel ik Verborgen vrucht eerder een spannende roman dan een thriller zou willen noemen. Guliker geeft een beeldend inkijkje in het leven van een vrijgezelle veertiger, die na een bijna twintigjarig huwelijk een nieuwe fase ingaat, en rijgt de nodige clichés die daarbij horen (midlife crisis!) aaneen tot een bij vlagen hilarisch en soms erotisch schouwspel. Verborgen vrucht is hierdoor misschien geen volbloed thriller, maar een lekker boek is het zeker. Met name door de proloog blijf je als lezer op je qui-vive, want bij elk nieuw personage denk je even terug aan de opening van het boek. Is zij het? Is hij het? Met voldoende twists in het verhaal, zet Guliker de lezer met de regelmaat van een klok op het verkeerde been.
Gulikers tone of voice werkt aanstekelijk en ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat Max meer gemeen heeft met zijn schepper dan zijn leeftijd. Gulikers vele vrouwelijke fans zullen smullen van de (seksuele) escapades van zijn alterego. Wij mannen stiekem ook, maar wij worden daarnaast ook nog eens getrakteerd op ongeëvenaarde flauwe mannenlol. Misschien schuilt hierin dan ook de enige valkuil van de thrillerdebutant: Verborgen vrucht is een nogal vol boek geworden, niet alleen qua drank, seks en intriges, maar ook door de vele personages en subplotjes. De onstuimige, onnadenkende acties van Max zijn heel soms tenenkrommend en de eind-goed-al-goed epiloog was aan mij niet echt besteed. Maar ondanks deze kleine kritische klanken heb ik mij uitstekend vermaakt met Verborgen vrucht. Houd deze Guliker in de gaten. Hier gaan we zeker nog meer van horen!
> Sander Verheijen, Hebban / Crimezone, december 2011

Voor een ruim thrillerminnend lezerspubliek

Na zijn scheiding met Daphne, een succesvol advocate, ontmoet Max Noordhoff de twintig jaar jongere stewardess Anna Elzinga. Op de avond waarop hij haar ten huwelijk zal vragen, komt ze echter niet opdagen, en al snel blijkt dat ze is vermoord. Op zoek naar de moordenaar en de feiten achter de moord ontdekt hij dat niets is wat het lijkt; hij raakt verstrikt in een web van leugens.
Het verhaal bestaat uit vier gedeelten die de sprongen in de tijd aangeven. De lezer wordt voortdurend op het verkeerde been gezet door de vele personages en subplotjes. Onverwachte, maar geloofwaardige plot. Echte spanning is vooral voelbaar in de tweede helft. De flaptekst roept vragen op die pas op het laatst worden beantwoord. Modern en direct taalgebruik (beetje á la Kluun en Koch).
Eerste thriller van deze auteur (1966). Eerder verscheen ‘Zeven vrouwen later’ en ‘Harde noten’. Voor een ruim thrillerminnend lezerspubliek. Normale druk.
> R.A. Wagenaar-Duursma, NBD Biblion, februari 2012